وقایع بازی Middle-earth: Shadow of War بین ماجراهای هابیت و ارباب حلقه ها به وقوع می‌پیوندد. این بازی یک بازی نقش آفرینی اکشن و جهان‌باز است که روایت نسخه ابتدایی یعنی بازی Middle-Earth: Shadow of Mordor را ادامه می‌دهد؛ بازی که یکی از آثار محبوب سال 2014 میان منتقدان و بازیکنان محسوب می‌شود. در Middle-Earth: Shadow Of War گیمر‌ها به یک حلقه قدرت جدید دسترسی خواهند داشت و در نبرد برای سرزمین میانه، با دشمنان بسیار خطرناکی روبرو خواهند شد که نمونه‌ای از آن‌ها، شخص سائرون و اژدها سواران معروفش یعنی نازگول هستند. در این بازی دوباره شاهد مکانیزم Nemesis System خواهیم بود که موجب خلق تجربه نابی در نسخه اول شده بود و در این نسخه هم بهبود‌های زیادی روی آن صورت گرفته است. در نسخه قبلی شاهد یک سری ویژگی‌های شخصی‌سازی بودیم که این ویژگی‌ها در این نسخه به تمام جهان بازی گسترش پیدا کرده و رفتار‌ها و تصمیم‌های گیمر تاثیر زیادی روی عوامل مختلف بازی دارد. این امر باعث خواهد شد تا هر گیمر تجربه مخصوص به خود را در بازی داشته باشد. به لطف داستان بازی، ما این بار پا را فراتر از دامنه‌های کوه نابودی (جایی که حلقه‌ در آن خلق شد و در نهایت در آن نابود شد) خواهیم گذاشت و به محیط‌هایی وسیع‌تر و متنوع‌تری سفر می‌کنیم. جنگل‌ها و کوه‌های برفی و قلعه‌هایی نظیر سریگوست و قلعه کریث آنگول نیز از مناطقی هستند که حتی اسم‌شان هم برای یک طرفدار این سری هیجان‌انگیز است. البته بعید است بازی فقط به این مناطق محدود باشد و گاندور و چندین و چند قلعه و منطقه دیگر شامل محیط متنوع این بازی خواهند بود. یکی از مشکلات نسخه قبل هم همین عدم تنوع محیط بود که حالا به نظر می‌رسد سازندگان بازی جای هیچ بحثی در این مورد نگذاشته‌اند. یکی دیگر از نکات هیجان‌انگیز بخش داستانی بازی، حضور شخصیت‌های جدید در کنار شخصیت‌های قدیمی بازی است. یکی از این شخصیت‌های جدید، Shelob عنکبوت است! اگر او را به خاطر نیاوردید باید بگویم که این عنکبوت همان عنکبوت بزرگی است که فرودو و سم در برابرش قرار گرفته بودند! شیلوب یکی از کهن‌ترین موجودات سرزمین میانه است؛ موجودی که قبل از سائورون و قبل از پایه گذاری اولین سنگ‌های برج باراد دور، در غارهای تاریک زندگی می‌کرد و خون الف‌ها و انسان‌ها را می‌مکید. او نه به کسی خدمت می‌کند و نه برای کسی کاری انجام می‌دهد؛ شیلوب رییس خودش است. اما نکته جالب در مورد شیلوب در بازی Shadow of War این است که او می‌تواند خود را تبدیل به شکل یک انسان کند، چرا که او در اصل یک روح است. یکی دیگر از کاراکترهای جالبی که با آن‌ها رو به رو خواهیم شد، درختان مونث Entها هستند! به خاطر دارید انت‌های مرد در سری ارباب حلقه‌ها گفتند که مونث‌های ما سال‌ها است که ناپدید شده‌اند؟ حال ما قرار است با آن‌ها در Shadow of War رو به رو شویم! اما هنوز اصل ماجرا مانده است! در این قسمت از بازی، تالیون و سلبریمبور، قرار است با کهن‌ترین مخلوق دنیای سرزمینه میانه رو به رو شوند؛ بالروگ تار گروث! مخلوقی عجیب و غریب، غول پیکر و قدرتمند؛ موجودی غرق شده در آتش و دود. اگر بارلوگ را به خاطر ندارید، او همان موجودی است که در پل خازاد دوم در برابر گندالف قرار گرفت؛ You Shall Not Pass! اگر دوست دارید بیشتر با بالروگ آشنا شوید، باید بگویم که او Maiar نام داشت. یک روح بسیار کهن و اصیل شبیه به یک پیرمرد با ریش‌های بسیار بلند که به زمین فرستاده شد تا دنیا را شکل دهد. او حتی قدیمی‌تر از بیداری الف‌ها است و توسط اولین لرد تاریکی یعنی ملکور یا مورگوث تبدیل به چنین موجودی شد. یکی از نقاط قوت بازی Shadow of Mordord، گیم‌پلی و سیستم نمسیس بود. استودیو مونولیث حال با تجربه بیشتری که به دست آورده است، هم برای گیم‌پلی سنگ تمام گذاشته و هم سیستم نمسیس را ارتقا داده تا با جزییات بیشتری در اختیار بازیکنان قرار بگیرد. ما با استفاده از سیستم نمسیس می‌توانستیم کنترل اورک‌ها را به دست بگیریم، با نقاط ضعف و قوت‌شان آشنا شویم و بسیاری از موارد جذاب دیگر. تمام این امکانات با جزییاتی بیشتر در Shadow of War وجود دارند و امکانات جدیدی هم به نمسیس اضافه شده است. نسخه Definitive Edition، شامل بازی اصلی و تمام محتویاتی است که در غالب Expansion Pass برای بازی منتشر شده‌اند. این محتویات حاوی دو بسته الحاقی Slaughter Tribe و Outlaw Tribe مربوط به Nemesis Expansion و دو بسته الحاقی Blade of Galadriel و Desolation of Mordor مربوط به Story Expansion است که قبلا برای بازی منتشر شده بود. علاوه بر محتویات Expansion Pass، نسخه Definitive Edition تمامی آپدیت‌ها، بهبودها و بسته‌هایی را که پس از عرضه بازی، برای آن منتشر شدند در خود جای داده است. این موارد شامل حذف پرداخت‌های درون برنامه‌ای و تغییرات مربوط به پایان اصلی بازی هم می‌شود.