نسخه Game Of The Year بازی Fallout 4 شامل بازی اصلی و تمامی DLC‌ها است. برای Fallout 4 در مجموع ۶ بسته الحاقی منتشر شده است که Nuka-World، Vault-Tec Workshop، Contraptions Workshop، Far Harbor، Wasteland Workshop و Automatron نام دارند. علاوه بر این در نسخه Game of the Year، شاهد پشتیبانی از ماد و حالت بقا نیز خواهیم بود. زمانی که وضعیت جغرافیای سیاسی روبه نابه‌سامانی پیش می‌رود و بحران کمبود منابع طبیعی زیستی و محیطی تک‌تک دولت‌مردهای سراسر جهان را در دل رعب و وحشت فرو می‌برد، زمانی که تمامی خوراک‌هایمان به سمت‌ و سوی زوال و نابودی گرایش پیدا می‌کنند، زمانی که همه‌ چیز در قعر دره‌ای به نام انقراض گداخته می‌شود، با دنیایی روبه‌رو می‌شویم که تفرقه در آن جولان می‌دهد و میان مردم تفرقه و نفاق. حزب‌های سیاسی، فرهنگی و جنگی جدیدی در گوشه و کنار تشکیل می‌شود که هر کدام در قلمروی مستقلشان ساز منحصر به‌ فرد خودشان را می‌زنند. زیرا دیگر کسی وقت ندارد با این اوضاعی که مملوست از اغتشاش و بلوا سرش را بخاراند چه برسد به اینکه ملتی را رهبری کند. همه‌ی این عوامل سبب شده تا با دنیایی به‌دور از قانون و عجیب برخورد کنیم. سیاست‌ها و دولت‌های خارجه هیچ‌کاری ازشان برنمی‌آید و حتی سازمان مللی که بعد از جنگ جهانی دوم برای برقراری صلح تشکیل شده نمی‌تواند قدمی در راستای جلوگیری از یک خون‌‌ و خون‌ریزی بزرگ بردارد. بحران همه‌جانبه‌ای که گلوی کره‌ی خاکی را محکم در چنگ دارد، در نهایت منجر به ایجاد جنگ بزرگ می‌شود و جرقه‌اش زمانی زده می‌شود که روسیه (یا شاید هم چین) اولین بمب اتمی‌اش را برسر آمریکایی‌ها در سال ۲۰۷۷ فرو می‌فرستد. تا سالیان طولانی‌ آمریکایی که شهرتش گوش جهان را کر کرده بود به منطقه‌ای تبدیل می‌شود که خالی از سکنه است. چون اثرهای رادیو اکتیو و ریزش اتمی ناشی از بمب اتمی روسیه، باعث شده تا باران‌های اسیدی، پس‌مانده‌ و اندک گیاه‌های باقی‌مانده‌ی در حال جان کندن را از بین ببرند. با همه‌ی این توصیفات، باز هم نمی‌توانیم آخرالزمان را چیزی بدانیم که مانع رشد و ترقی بشر بشود. بلکه هنوز هم انسان‌های زیادی باقی مانده‌اند که اعمالشان ختم می‌شود به ساخت‌ و سازی دوباره تا دنیایی جدید و اغواکننده شکل بگیرد که اسمش را چیزی جز فال‌آوت نمی‌شود گذاشت. حرف‌های بالا خلاصه‌ای بود بر منشا و سرآغاز همه‌ی نسخه‌های این مجموعه. Fallout 4 هم دقیقاً مثل اجدادش آغازش از این واقعه شروع می‌شود و احتمالاً یک بار دیگر در شروع این نسخه شاهد صحبت‌های راوی درباره‌ی این موضوع هستیم که کلیت‌های خوبی درباره‌ی بازی به ما می‌دهد. حالا از این‌ها که بگذریم، همیشه صحبت‌ درباره‌ی داستان اصلی خوش است. وقایع این نسخه در شهر Sanctuary Hills اتفاق می افتد، شهری که براساس بوستون طراحی شده است و ۲۰۰ سال بعد از فاجعه‌ی اتمی در سال ۲۰۷۷ رخ می‌دهد و برخلاف گذشته، Bethesda سنت‌شکنی کرده و اوایل بازی ما را در سال ۲۰۷۷ قرار می‌دهد، جایی که زندگی دچار پیشرفت‌های متفرق و زیادی شده است و هنوز خبری از راهزن‌های بیابان‌گرد نیست که سر ما را از تنمان جدا کنند. اول از همه شخصیت‌نخست خود را مثل همیشه باید در اول بازی بسازیم. Fallout 4 نیز مثل نسخه‌های قبلی به ازای انجام دادن ماموریت‌های اصلی و فرعی به شما پوینت‌هایی برای ارتقای کاراکتر اصلی تعلق خواهد گرفت. به همین منوال از این پوینت‌ها می‌توان در هفت شاخه‌ی اصلی قدرت، درک، استقامت، کاریزما، تفکر، چابکی و شانس استفاده کرد. به هر اندازه‌ای که هر کدام از این شاخه‌ها پوینت بالاتری داشته باشند، کاراکتر شما قادر است تا مشکلات را با تکیه بر همان مهارت حل و فصل کند. مثل Fallout 3 و نیو وگاس در نسخه‌ی چهارم هم مکانیزم V.A.T.S طراحی شده است که البته با قبل تفاوت‌های زیادی دارد. این سیستم به بازیکن اجازه می‌دهد تا در مواجهه با هر موجودی (انسان و یا موجودات ویست‌لندی بازی) بتوانید نقاط ضعف آن را کشف کنید. در نسخه‌های قبل هر چند این سیستم موجب توقف بازی می‌شد اما در Fallout 4 به رغم نرم شدن بازی و ریل‌تایم شدن آن، در حین استفاده از این سیستم بازی جریان دارد اما زمان کند می‌شود. سگ شخصیت اصلی شما که Dogmeat نام دارد، رفیق گرمابه‌ی او به حساب می‌آید. این سگ در طول بازی نمی‌میرد و می‌توانید از او برای انجام یک سری کارهای تعیین شده استفاده کنید. مثل این که به نقطه‌ی مشخصی برود یا برای برداشتن آیتم فرستاده شود. داگ‌میت در جریان مبارزات یار اصلی شخصیت شما خواهد بود و این که می‌تواند با استفاده از بویایی بی‌نظیرش حضور دشمنان نزدیک را تشخیص دهد.