نسخه‌ی اول و دوم از سری بازی‌های مافیا، بین سال‌های دهه‌ی 1930 تا 1950، در شهری خیالی از کشور آمریکا روایت و دنبال می‌شدند. در ادامه‌ی این راه، بازی Mafia 3 سال 1968 را برای وقوع جریانات بازی برگزیده است. همانند نسخه‌های قبل، بازی در یک شهر ساختگی در ایالات متحده آمریکا دنبال می‌شود. این‌بار نام شهر نیو بوردو است که با تاثیرپذیری مستقیم از شهر نیواورلینز طراحی شده است. همچنین شخصیت اصلی این شماره لینکلن کلی نام دارد. لینکلن یک فرد دو رگه و یتیم است که در دوران کودکی توسط انجمن سیاه پوستان به فرزند خواندگی پذیرفته می‌شود. پس از این ماجرا و با بالاتر رفتن سن لینکلن و شکل گیری جنگ ویتنام، وی به عنوان سرباز به ارتش می‌پیوندند که این موضوع مهارت‌های نظامی لینکلن را شکل داده و این امر به خوبی در طول بازی قابل مشاهده خواهد بود. اما ماجرای اصلی مربوط به پس از بازگشت لینکلن از جنگ می‌شود. داستان اصلی بازی زمانی آغاز خواهد شد که بین دو گروه اوباش سیاه پوست و مافیای ایتالیایی درگیری‌ها رفته رفته رو به زبانه کشیدن هستند و در همین جا و طی اتفاقاتی خاص، لینکلن به طور رسمی به دار و دسته اشخاصی که به The Black Mob مشهور هستند می‌پیوندد. The Black Mob به ارگان جرایم سازمان یافته آمریکایی-‌آفریقایی‌ها در قرن 19 و اوایل قرن 20 گفته می‌شد. این گروه که با رهبری شخصی به نام جورجی مارکانو به انجام ماموریت‌های مختلف می‌پرداخت، طی حوادثی غیر منتظره برای لینکلن پاپوش دوخته شد و از آن لحظه به بعد، ماجرای انتقام لینکلن شکل می‌گیرد. او در این ماجرا تصمیم می‌گیرد تا گروه خلافکاری خود را تشکیل دهد و برای تشکیل این گروه، به اشخاص معمولی هم راضی نشده است. طی داستان، سه همراه که بخشی از گروه شخصی لینکلن هستند، او را یاری خواهند کرد: کاساندرا، زنی که رهبری گروهی از اهالی اوباش هائیتی را بر عهده دارد، توماس بروک، اهل ایرلند که دوستانی در پلیس محلی دارد و ویتو اسکالتا، شخصیت اصلی نسخه‌ی دوم که البته اکنون پا به سن گذاشته و با دوستان قدیی خود دچار مشکل شده است. این شخصیت‌ها که بخش جدایی ناپذیر طرح کلی داستان بازی و روایت آن هستند، از طرف دیگر در گیم‌پلی هم حضور پررنگی خواهند داشت. تاثیرگذاری سه همراه، به نوعی ارتباط مستقیم با رابطه‌ و صمیمت شما با آن‌ها دارد. مثلا رابطه‌ی دوستانه با بروک، موجب می‌شود که وی با ارتباط دوستان خود در اداره پلیس، باعث شود تانیروهای آنان از محل ماموریت شما فاصله بگیرند و با خیالی راحت‌تر اهداف خود را به سرانجام برسانید. در نتیجه باید دوستی خود و نحوه‌ی رفتار با گروه را همیشه در نظر داشته باشید، چون در غیر این صورت به نظر می‌رسد که یا ضربه مهلکی خواهید خورد یا این که کار برای ادامه سخت‌تر خواهد شد. بر اساس اعتقاد سازندگان Hangar 13، مافیا ۳ به هیچ وحه یک بازی نقش آفرینی نیست، اما به سادگی می توان برخی از المان های مهم آن را درون ماجرا لمس کرد. یکی از مهم ترین ویژگی های گیم پلی این بازی، امکان انجام ماموریت ها به طرق مختلف است. به انتخاب خودتان، شما می توانید هر ماموریت یا خلاف را مخفیانه انجام داده، یا پر سر و صدا و با خون و خونریزی آن را به اتمام برسانید. همچون الگوی شناخته شده ی این روزهای دنیای گیم، سبک اکشن و مخفیانه در مقابل یکدیگر قرار دارند و با انتخاب هر کدام از این روش ها، فواید و مضراتی نصیبتان می شود. به عنوان نمونه برای انجام یکی از ماموریت های خط اصلی داستان، باید کیف پر از پولی را از محدوده تحت کنترل دشمن سرقت کنید. اگر مخفیانه و بی سر و صدا وظیفه تان را به انجام برسانید، دشمن به دو تن از شخصیت های مهم شما مشکوک شده و آنها را به قتل می رسانند. اما طبیعتاً با بیرون کشیدن اسلحه یا درخواست پشتیبانی نظامی و کشتار دشمن، از چنین اتفاقی اجتناب می شود. در مافیا ۳ هر مرحله دارای لیستی از اهداف و فعالیت های جانبی است که میزان موفقیت شما را نشان می دهد. در برخی از موارد نکات بسیار دشوار و مهمی در ماموریت ذکر می شوند که توجه و انجام آن منجر به موفقیت تمام و کمال شما شده و دستمزد اضافی در بر خواهد داشت. علاوه بر این، بازی با ارایه سیستم با کیفیت کاور گیری حساب شده، بازیکن را به دریافت حداقل صدمه تشویق کرده و در عین حفظ سبک مخفی کاری، اکشن کاملی را در اختیار قرار می دهد. یکی دیگر از نکات جذاب و مورد توجه مافیا 3، مکانیزم کنترل اتومبیل های دهه شصتی و گرافیک چشم نواز آن است. Hangar 13 مجموعه نسبتا کامل و خواستنی از ماشین های کلاسیک و دوست داشتنی آن دوران را ریز بینانه و دقیق شبیه سازی کرده و با پیاده سازی گیم پلی خاص و سنگین آنها تجربه ای خوب به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر این گرافیک و طراحی محیطی بازی فاصله زیادی از حد متوسط نسخه قبلی گرفته و در حد و اندازه های نسل هشتم است.