یکی از لذت‌های صنعت بازی‌های ویدیویی، وجود دو رقیب به نام‌های FIFA و PES است که هرسال با انتشار نسخه‌های جدید این دو مجموعه، شاهد رقابتی هیجان‌انگیز در بازی‌های فوتبال هستیم و هر دو مجموعه، طرفداران بی‌شماری دارند. بازی Pro Evolution Soccer، ساخته‌ی شرکت Konami، از آن دست بازی‌های ورزشی است که به طور سالیانه منتشر می‌شود و در این چند سال، شاهد پیشرفت و بهتر شدن فوتبالی که ارائه کرده است، بوده‌ایم. امسال Pro Evolution Soccer 2019، یکی از اصلی‌ترین نقاط قوتش را از دست داده است، رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا است که چند سالی می‌شد کونامی حسابی با آن‌ها پُز می‌داد و انصافا هم این رقابت‌ها را به‌خوبی به‌تصویر می‌کشید. البته بود و نبود دو رقابت فوتبال در یک بازی آنقدر هم اتفاق مهمی نیست ولی اگر روی این موضوع تاکید کردم، به خاطر این است که سری PES، همیشه از حیث لایسنس از فیفا عقب بوده است و شبیه‌سازی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا، تنها موردی بود که باعث می‌شد تا مجموعه PES هم از حیث لایسنس حرفی برای گفتن داشته باشد. ولی خب خوب یا بد، قرارداد کونامی برای استفاده از این رقابت‌ها امسال به پایان رسیده و این دو مسابقه را این بار قرار است به صورت شبیه‌سازی‌شده در فیفا 19 ببینیم. این شرکت امسال سعی کرده تا تعداد لیگ‌های لایسنس‌شده خود را افزایش بدهد و در این راه توانسته لایسنس استفاده از لیگ‌هایی چون ترکیه، پرتغال، بلژیک، سوییس، آرژانتین، اسکاتلند و روسیه را دریافت کند و این لیگ‌ها و تمام تیم‌هایشان به صورت لایسنس‌شده در بازی حضور خواهند داشت. شاید با خود بگویید که در این بین نام چندان بزرگ و هیجان‌انگیزی دیده نمی‌شود و خب طبیعی است که مثلا خیلی از ما‌، ترجیح می‌دادیم تا به جای لیگ‌هایی مثل بلژیک یا سوییس، شاهد لایسنس شدن لیگی مثل بوندسلیگا در PES 2019 باشیم. ولی خب به هر حال همین اقدام کونامی هم قدم مثبتی برای بهتر کردن وضعیت تیم‌ها و لیگ‌های بازی است و قابل تحسین است. سری PES هیچوقت به عنوان مجموعه‌ای که بتواند به لطف داشتن لایسنس تیم‌ها و لیگ‌ها خودی نشان بدهد مطرح نبوده است. بلکه نسخه‌هایی از این سری خوش درخشیده‌اند که گیم‌پلی خوبی ارائه کرده‌اند. برای مثال هر زمان که صحبت از بهترین نسخه PES می‌شود، ذهن‌مان به سراغ PES 6 می‌رود و دلیل این موضوع، گیم‌پلی فوق‌العاده آن بازی است؛ گیم‌پلی که در زمان خودش نزدیک‌ترین تجربه ممکن از یک بازی فوتبال را ارائه می‌کرد و همین کافی بود تا همه طرفداران هم از بازی راضی باشند. کونامی پس از آنکه در چند نسخه از سری PES نتوانست از حیث گیم‌پلی تجربه خوبی ارائه بدهد، چند سالی می‌شود که دوباره تمرکز اصلی‌اش را روی گیم‌پلی بازی‌هایش گذاشته و تا حدود زیادی هم در این راه موفق بوده است. یکی از ویژگی‌های جدید گیم‌پلی بازی که البته هر سال شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه آن هستیم، مربوط به سیستم کنترل توپ می‌شود. برای مثال زمانی که توپی برای یکی از بازیکنان‌تان ارسال می‌کنید، وی گزینه‌های مختلفی برای کنترل کردن این توپ خواهد داشت و انیمیشن‌های مربوط به این کار، به مراتب گسترده‌تر از قبل شده‌اند. حال اگر بخواهید تا توپ را به صورت یک ضرب و بدون کنترل کردن پاس بدهید، برای این موضوع هم انیمیشن‌های مختلفی طراحی شده است و همیشه شاهد یک نوع واکنش تکراری از سوی بازیکنان نیستیم. فرضا اگر بازیکنی که توپ به او می‌رسد تکنیک بالایی داشته باشد، گاهی به شکل آکروباتیک و نمایشی توپ را به بازیکن هم‌تیمی پس می‌دهد و این ویژگی‌ها، با اینکه شاید جزئی باشند، اما وقتی کنار هم قرار بگیرند باعث می‌شوند تا بازی بیش از پیش شبیه به یک تجربه واقعی از فوتبال باشد و از آن مهم‌تر، با گذشت زمان به تجربه یکنواختی تبدیل نشود و همیشه شاهد واکنش‌ها و حرکات جدیدی از بازیکنان در قبال صحنه‌های مختلف باشیم.